4 Mart 2024 Pazartesi

The Social Dilemma

 

    The Social Dilemma

Günümüzde teknolojinin gelişmesiyle internet kullanımı yaşamın her yerinde kullanılmaya başlanmıştır. İnternet kullanımının artışıyla sosyal medya hesaplarının kullanımı da artmaktadır. Sosyal medya kullanımının artmasıyla başta internet bağımlılığı ve sosyal edinimsizlikler beraberinde gelmiştir. Sosyal medyayı her ne kadar paylaşım yapmak, arkadaşlarımızı ve gündemi takip etmek için kullansakta büyük resmin arkasındaki gerçeği hiç merak ettiniz mi? Hiç neden bu kadar çok sosyal medya da dolaştığınızı, yarım saatte olsa telefonsuz duramadığınızı, kimin ne paylaştığını anında görememekten korkmanızı hiç merak ettiniz mi? Eğer ediyorsanız işte size mükemmel bir belgeselle karşınıza geldim “the social dilemma” belgeseli izledikten sonra edindiğim görüşlerimi sizinle paylaşmak isterim. 

Belgeselin temel fikri; yeni medya araçlarını üreten büyük şirketlerinin, insanların gündelik hayatlarının ve düşüncelerini bir çok açıdan anlamadan nasıl manipüle ettiğini ve bunu yaparken asıl ve gerçek amacının ne olduğunu izleyiciye aktarmak olduğunu rahatça söyleyebiliriz. Yeni medya araçları olarak tanımlanan büyük sosyal medya platformları temsil etmektedir. Sosyal medya şirketlerinin insanı ikna ve manipüle etmekteki tüm gerçekleri kullanan mühendis icadı teknoloji olarak ele alınıyor. Mutsuz ve üzgün hisseden bireyler soluğu sosyal medya platformlarında alırken bu durumdan faydalanmak isteyen şirketlerin çeşitli manipülasyon araçlarıyla onları sosyal medyaya daha da bağımlı hale getirmeyi planlıyorlar. Kaydırma oranını daha fazlaya çıkarmak ve ekran süresini uzun tutmak için karşılarına çıkarılan arkadaş ve ya reklam önerileriyle sizi sosyal medyaya daha bağlı hale getirmek şirketlerin en büyük manipüle çakışmalarıdır.

Günümüz çağı teknolojisi ile yanlış bilgi dezenformasyonu oldukça artmaktadır belgeselde bunun da geçtiği bir kısımda “bilgi çağından yanlış bilgi çağına geçtik” sözleriyle yer vermektedir. Yanlış bilginin doğru bilgiye göre yayılımı altı kat daha fazla olması sebebi; şirketlerin yanlış bilgiden ettikleri kar daha fazla olmasıdır. Çağımızın yanlış bilgi çağı olması da böylece kaçınılmaz bir gerçektir.

Sosyal medya kullanımı sadece amaca yönelik olan toplumda değil sosyal medyadaki arka yüzü gören hatta o arka yüzü bizzat tasarlayan mühendisler bile bu platformlara karşı kullanımda vazgeçememe ve saatlerce vakit geçirmelerine sebep olan bir bağımlılığa sahiptir.

Belgeselin ısrarla üzerinde durduğu bir diğer şey ise algoritmadır. Algoritmaları birer kodlara gömülü olan fikirler olarak tanımlamaktadır. Algoritmalar, bizim gönderilere bıraktığımız yorumlar, beğeniler ve tepkiler üzerine şekillenip analiz çıkarırlar. Bunu kullanıcıya sunarak daha önce beğendiği, kaydettiği içeriğe benzer düzeyde koyarak onu manipüle eder. Algoritmaların bunu kullanıcıya sunarak kullanıcının daha çok sosyal medyada vakit geçirmesini sağlayan bir tuzak olduğunu kabul edebiliriz.

Sonuç olarak sosyal medya şirketlerinin, medya kullanıcılarını ve toplumu elde tutma ve hatta daha yenilerini kazanmak için insana verdikleri ruhsal sorunları açıklamaya çalışması ile dikkat çekiyor. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Re/member

 Re/member Merhaba sevgili okurlarım bu serimizin son yazısıyla birlikte karşınızdayım. Bir veda olarak düşünebilirsiniz. Serimizin son konu...